برنامه‌ی جهانی کمک به کودکان فقیر مبتلا به دیابت نوع1

 5 دسامبر 2016- کودکان مبتلا به دیابت که درکشورهای درحال توسعه زندگی می‌کنند، به لطف گسترش یک برنامه‌ی کمک جهانی تحت مراقبتهای رایگان قرار می‌گیرند.

 در مجموع 20 هزار کودک و نوجوان مبتلا به دیابت نوع 1 از تغییر طرح کودکان تا سال 2020 منتفع خواهند شد، این طرح با گسترش و پیوستن پنج کشور دیگر به آن، موجبات بهره‌مندی این کودکان و نوجوانان را از برنامه‌ی مراقبتی رایگان دیابت فراهم نموده است.

 این پروژه درسال 2009 توسط شرکت نووو نوردیسک برای مراقبت رایگان و ارائه ی انسولین رایگان برای کودکان نیازمند راه ‌اندازی شد. این پروژه برای رسیدگی به آمار نگران کننده‌ای که ده سال پیش در مورد امید به زندگی در ناحیه‌ی جنوب صحرای آفریقا ارائه  شده بود، طراحی گردید. بر اساس آمار، امید به زندگی کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 در کشورهای ناحیه‌ی جنوبی صحرای  آفریقا تنها 12 ماه است.

 تاکنون 13700 کودک در نه کشور آفریقایی و جنوب شرق آسیا، انسولین انسانی و مراقبت رایگان از طریق این پروژه دریافت کرده‌اند، این برنامه توانسته است به تعداد قابل توجهی از این کودکان برای رسیدن به مدیریت خوب دیابت کمک کند.

تاکنون بیش از 100 کلینیک دراین طرح پایه گذاری شده است و بیش از 7000 پزشک و پرستار برای ارائه ی مراقبتهای دیابت به عنوان بخشی از این برنامه ی آموزشی با هدف حمایت از مراقبتهای  با کیفیت پایدار و بهبود تشخیص دیابت نوع 1 آموزش دیدند.

 درحال حاضر، نه کشور در این برنامه که با مشارکت بنیاد جهانی دیابت ادامه دارد، شرکت دارند: کامرون، جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی، گینه، کنیا، تانزانیا، اوگاندا، بنگلادش وهند.

 کشورهای جدیدی که به تازگی به این طرح پیوسته‌اند عبارتند از: کامبوج، ساحل عاج، میانمار، سنگال و سودان.

رئیس انجمن دیابت بنگلادش پرفسور Azad Khan می‌گوید: "تغییر دیابت در برنامه‌ی کودکان" زندگی کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 در بنگلادش را تغییر داده است، بقای آنها  وابسته به عرضه‌ی انسولین وهمچنین آموزشهایی است که به آنها کمک می‌کند که چگونه با دیابت خود مقابله کنند، این برنامه به همه‌ی نیازمندیهای آنها پاسخ داده است.

رئیس و مدیر اجرایی شرکت نووو نوردیسک، Sørensen می‌گوید: ارائه داروی رایگان به تنهایی چالشهای مراقبتهای پیچیده‌ی بهداشتی این افراد را حل نمی‌کند، از آغاز این برنامه، ما از نزدیک با مسئولین محلی برای ارائه راه حل‌های پایدار در کنار ارائه ی انسولین رایگان به منظور بهبود شرایط این کودکان تلاش کرده ایم و در آینده نیز به این تلاشها ادامه خواهیم داد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/dec/global-aid-programme-expands-to-provide-poor-children-with-free-type-1-diabetes-care-96399608.html